algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Ondernemer : de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand
aan consumenten voorstellen;
Consument : de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep
bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
Overeenkomst op afstand : een overeenkomst waarbij in het kader van een deur de
ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of
diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt
van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Techniek voor communicatie op afstand : middel dat voor het gebruikt kan worden
sluitenvan een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in
dezelfde ruimte zijn samengekomen;
Bedenktijd : de termijn waarbinnen het consumentengebruik kan maken van zijn
herroepingsrecht;
Herroepingsrecht : de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te
zien van de overeenkomst op afstand;
Dag : kalenderdag;
Duurtransactie : een overeenkomst op afstand met betrekking tot een geur van
producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is
gespreid;
Duurzame gegevensdrager : elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt
om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die
toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie
mogelijk maakt.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Les Garçons Antwerpen bv
Kipdorpvest 43
2000 Antwerpen
BTW: BE 0646 804 215
klantenservice@scentimentparfum.be
Artikel 3 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en
op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze
algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand gesloten wordt,
worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer in te zien en zijn
zij op verzoek van de consument zo snel mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan dit gewijzigd worden
het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze
algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking
worden ingesteld op wijze dat deze deur de consument op een eenvoudig is
manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand gesloten wordt,
worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kunnen
kennis worden genomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg
weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of
dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van
Een verkeerde toepassing en de consument kan zich in het geval van tegenstrijdige bevinden
algemene voorwaarden steeds beroepen op de relevante relevante die voor hem het
meest gunstig is.
Artikel 4 - Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden
geschiedt, wordt dit chemisch in het aanbod vermeld.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden
producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende groot om een goed te zijn
beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als ondernemer
gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de
aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen van fouten in het aanbod
ondernemer niet.
- Elk aanbod bevat bepaalde informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de
rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Dit betreft in het bijzonder:
− de prijs inclusief belastingen;
− de eventuele kosten van aflevering;
− de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen
nodig zijn;
− het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
− de wijze van betaling, aflevering van uitvoering van de overeenkomst;
− de termijn voor het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand
doen van de prijs;
− de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het
gebruik van de techniek voor communicatie op afstand wordt berekend op een
andere grondslag dan het basistarief;
− de indienovereenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, op welke wijze
dit voor de consument te raadplegen is;
− de wijze waarop de consument voor het sluiten van de overeenkomst van door
hem niet gewilde handelingen op de hoogte kunnen bereiken, ook de wijze
hoe hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;
− de eventuele talenten waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden
gesloten;
− de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft gedaan en de wijze
de consument kan deze gedragscodes langs elektronische weg raadplegen;
nl
− de minimale duur van de overeenkomst op afstand in het geval van een overeenkomst
die vaste tot vaste of periodieke levering van producten of diensten.
Artikel 5 - De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het
moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de
daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft, bevestigd de
ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaardbare van
het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding is niet bevestigd, kan de
consument de overeenkomst ontbinden.
- Als de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passend
technische en waarschijnlijke maatregelen ter beveiliging van de elektronische
overdracht van gegevens en zorgt voor een veilige webomgeving. Indien de consument
elektronisch kan betalen, zal de ondernemer passende veiligheidsmaatregelen in
acht nemen.
- De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de
De consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, inclusief al die feiten
factoren die van belang zijn voor een verantwoorde aangaan van de overeenkomst op
afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de
De overeenkomst niet aan te gaan, is een gerechtvaardigd gemotiveerde bestelling van een aanvraag
te verrassend of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie,
schriftelijk of op wijze wijze dat deze deur de consument op een toegankelijk
manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument ontmoette
klachten terecht kunnen;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het
herroepingsrecht kan worden gebruikt, dan wel een duidelijke melding over het
opvallend zijn van het herroepingsrecht;
- de informatie over bestaande service na aankoop en garanties;
- de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, behalve de
ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering
der overeenkomst;
- de vereisten voor een belofte van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur
heeft van meer dan één jaar van onbepaalde duur is.
- Indien de ondernemer zich verplicht heeft tot het leveren van een reeks van producten
of diensten is de definitieve in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
- Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst
zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende veertien dagen. Deze
termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de namen van de consument.
- Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de
verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover
dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij
van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde
toebehoren en indien – redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking
aan de ondernemer levert, conform de door de ondernemer verstrekt beperkt en
duidelijke instructies.
Bij levering van diensten:
- Bij het leveren van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder
opgave van redenen te ontbinden gedurende veertien dagen, ingaande op de dag van het aangaan der overeenkomst.
- Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten op
de deur de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake gegarandeerd
praktische en duidelijke instructies.
Artikel 7 - Kosten in het geval van herroeping
- Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen tien hoogste de
kosten van terugzending voor zijn rekening.
- Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo
spoedig mogelijk, maar uiterlijk 30 dagen na de terugzending van herroeping,
terugbetalen.
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
- De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor zover
voorzien in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de
ondernemer dit duidelijk in het aanbod, effectief voor het sluiten van de
overeenkomst, heeft vermeld.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
- die door de ondernemer tot stand zijn geleverd overeenkomstige specificaties van de
consument;
- die persoonlijk van aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- die snel kunnen bederven of verouderen;
- waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waardoor de
ondernemer geen invloed heeft;
- voor losse kranten en tijdschriften;
- voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de
verzegeling heeft verbroken.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
- betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te ondergronds op
een bepaald gegeven van gedurende een bepaalde periode;
- waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen
voordat de bedenktijd is verstreken;
- betreffende weddenschappen en loterijen.
Artikel 9 - De prijs
- Gedurende de in het aanbod geldigheidsduur worden de prijzen van de
producten aangeboden en/of diensten niet verbeterd, behoudens prijswijzigingen als
gevolg van veranderingen in BTW-tarieven.
- In de aanbieding van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de
prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de
ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid
aan schommelingen en het feit dat verspreide prijzen richtprijzen zijn, worden
bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn
alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn
alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
- dit het gevolg is van wettelijke regelingen van bepalingen; van
- de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag
waarop de prijsverhoging ingaat.
5
- Het in het aanbod van producten of diensten dure prijzen zijn inclusief BTW.
Artikel 10 - Conformiteit en Garantie
- De ondernemer staat er voor dat de producten en/of diensten voldoen aan de
overeenkomst, de in het aanbod gekwalificeerde specificaties, aan de beperkte eisen van
deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de
overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
- Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling
doet niets aan de rechten en bereikt de consument ter zake van een
tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer die wordt geconfronteerd
ondernemer kan geld verdienen op de grond van de natte en/of de overeenkomst op afstand.
Artikel 11 - Levering en uitvoering
- De ondernemer zal de grootste mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in
ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de
beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als de plaats van levering het adres oplevert dat de consument aan het bedrijf heeft voltooid
gemaakt.
- Met schijnbaar van betekenis in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is
vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk
binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een leveringstermijn is afgesproken. Indien de
bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts
gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangen de consument deze uiterlijk één maand
nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht
om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele
vervanging.
- In het geval van ontbinding conform de vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de
consument betaald heeft zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 dagen na
ontbinding, terugbetalen.
- Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer
zich ontspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de
bezorging zal op eenvoudige en wijze wijze worden gemeld dat een vervangend
artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden
bijna. De kosten van retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten tot het moment
busje
bezorgen aan de consument bij de ondernemer, tenzij uitdrukkelijk anders is
samengevoegd.
Artikel 12 – Duurovereenkomsten: duur, opzegging en verlenging
- De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan
tussentijds opzeggen met voldoende van voldoende versterkte opzeggensregels en een
opzegtermijn van tien hoogste één maand.
- Een die overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan heeft een doorlopen van
maximaal twee jaar. Indien is geregeld dat bij stilzwijgen van de consument de
overeenkomst op afstand zal worden verlengd, zal de overeenkomst worden verlengd
als een overeenkomst voor onbepaalde tijd en zal de opzegtermijn na voortzetting van
de overeenkomst maximaal één maand hoeveelheden.
Artikel 13 – Betaling
- Voor het niet later wordt betaald de door de consument verschuldigde
binnen veertien dagen wordt voldaan na bezorging van het goed of in
geval van een overeenkomst tot het fundament van een dienst, binnen 14 dagen na afgifte
van de overeenkomst betreffende bescheiden.
- Bij de verkoop van producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden
nimmer een vooruitbetaling van meer dan 50% worden bedongen. Wanneer
vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen geld aangaande
de uitvoering van de uiteindelijke bestelling van dienst(en), variabele de bedongen
vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- De consument heeft de plicht om verlorenheden in gefinancierde of zelfstandige te nemen
betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
- In het geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behouden
wettelijke beperkingen, het recht om vooraf aan de consument te eindigen
Financiële kosten in rekening te brengen.
Artikel 14 – Klachtenregeling
- De ondernemer beschikt over een voldoende bekende klachtenprocedure en
behandeld de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen verdiende tijd,
volledig en duidelijk beschreven worden aangevraagd bij de ondernemer, daarna de
consument de tekorten heeft ingewikkeld.
- Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen
gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar
De verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14
dagen antwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de
consument kan een meer uitgebreid antwoord verwachten.
- Een klacht over een product, dienst van de service van de ondernemer kan tegelijkertijd
ingediend worden via een klachtenformulier op de website van de Stichting Webshop
Keurmerk (www.keurmerk.info). De klacht wordt dan zowel naar de betreffende
ondernemer als naar de Stichting Webshop Keurmerk gestuurd.
- Indien de klacht niet in overleg overleg kan worden opgelost een opgelost dat
Mogelijk is voor de geschillenregeling.
Artikel 15 - Geschillen
- Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument, waardoor deze algemene
betreffende voorwaarden hebben, is uitsluitend Belgische recht van toepassing.
- Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming van
uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of
geleverde producten en diensten, kunnen, met zinvolle van het hierna bepaalde,
zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de
geschillencommissie
- Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen,
de indien consument zijn klacht eerst binnen kwame tijd aan de ondernemer
voorgelegd.
- De Geschillencommissie zal een geschild niet behandelen of de behandeling staken,
Indien de ondernemer een surseance van betaling indient, is deze in staat van
Het faillissement is beëindigd of zijn bedrijfsactiviteiten hebben feitelijk beëindigd.
5.
Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet
ten nadele van de consument zijn en dienend document te worden vastgelegd dan wel op
manier dat deze deur de consument op een toegankelijke manier kan worden
opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Artikel 17 - Wijziging van de algemene voorwaarden
- Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze is vereist
geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij wijzigingen
gefinancierde van een aanbod voor de consument meest winstgevende
zal prevaleren.
- bij klacht problematisch contact op te nemen met onze dienst klachtenbehandeling
Klantenservice@scentimentparfum.be